070 383 35 95

In gesprek met Mario over het succes van Binck: ‘Wat we bij Binck doen voelt een beetje als topsport.’

Zes jaar geleden begon hij Binck met een telefoon en een laptop. Dat is uitgegroeid tot een groot bedrijf met twee vestigingen, 30 collega’s op kantoor en meer dan 400 man buiten. Ook nu blijft hij betrokken bij alle vlakken van de organisatie. Heeft naast fulltime werken ook nog tijd voor zijn kleine Bincken thuis en staat altijd klaar voor het team. Tijd voor een gesprek met Mario, directeur én collega.

Er is een hoop gebeurd in de afgelopen 6 jaar bij Binck. Is jouw rol binnen Binck door de jaren veel veranderd? Ja absoluut! Ik ben begonnen als kleine zelfstandige die echt alles alleen deed. Dat is uitgegroeid tot een groot bedrijf. Dan ga je van het rondrijden om klanten binnen te halen en ’s avonds factuurtjes maken naar het schrijven van beleid, het bepalen van strategie en het aansturen van een Managers Team. Dat is nogal een verschil in relatief korte tijd. Zoals je snapt leer ik ook nog elke dag.

Wat wil of kan je echt niet uit handen geven?

Mijn vader heeft vroeger altijd een winkel gehad. Wat mij is bijgebleven uit die tijd is dat de winkel er altijd tiptop uit moet zien en dat de klant koning is. Ik merk dat dit dingen zijn die ik nu ook slecht los kan laten, alle facilitaire zaken in onze panden. Daar blijf ik mij tegenaan bemoeien want de winkel moet er tenslotte tiptop uit zien.

Maar ik denk dat dit wellicht nog sterker is wanneer het klanten betreft. Ik vind het belangrijk dat klanten graag met ons samenwerken, dat zij op een fijne manier worden behandeld en dat we een leuke relatie met ze opbouwen. We hebben een heel goed team wat verantwoordelijk is voor klantcontact, maar ik denk dat zij nog weleens gek van mij worden als ik weer allerlei lastige vragen stel of ergens een mening over heb. Maar ja, de klant is koning hè…

Is het niet lastig om nog steeds alle details te blijven zien en aandacht geven?

Alles wordt lastiger naarmate je groter wordt, ook het zien van de kleinste details. Maar het lukt nog aardig vind ik zelf. De truc zit hem denk ik in het goed uitleggen wat je verwacht van mensen en de kracht van de herhaling. Dat kost veel tijd en energie, maar ik haal er dan wel voldoening uit als ik zie dat mensen het begrijpen en de volgende keer zelf goed opletten.
Daar komt bij dat we een aantal mensen hebben werken die er min of meer vanaf het begin bij zijn en een heel sterk MT. Dat zorgt ervoor dat ik niet meer de enige ben die let op de kleine details, dat doen we nu met een groep mensen. Gelukkig maar!

Het team van Binck is behoorlijk meegegroeid, maar de grootte doet niet af aan de betrokkenheid. Wat maakt het team van Binck nou zo’n sterk team?

Wat we bij Binck doen voelt een beetje als topsport. We zijn een groep hele ambitieuze mensen die keihard werken om het gezamenlijke doel te behalen. Dat betekent vaak lange dagen maken en soms ook een beetje afzien, maar áls het resultaat dan wordt geboekt, dan gaat er ook een fles champagne open en vieren we het goed. Onze bedrijfsfeestjes zijn legendarisch, van wintersporten tot een paar dagen in Euro Disney. Dat schept een band, niet alleen maar hard werken maar ook veel plezier maken samen. Zo gebeurt het vaak genoeg dat na de vrijdagmiddagborrel collega’s samen nog ergens gaan eten. Ik vind dat een teken van een goede teamgeest.

Kan je in het kort vertellen wat 2019 voor jou en voor Binck betekende?

Voor mij persoonlijk was 2019 best een heftig jaar. We zijn echt de volgende fase in gegaan met het bedrijf. We zijn qua bedrijfsomvang zo groot geworden dat we ook ineens andere dingen moeten vragen aan de mensen. We redden het niet meer met alleen hard werken, we moeten nu ook slim en goed georganiseerd te werk gaan. En dat is best een omschakeling voor veel mensen. Omdat de groep zo groot is geworden, komt het nog meer aan op goed samenwerken en communiceren.

De afgelopen periode zijn er door de enorme groei veel collega’s op kantoor bijgekomen en er ook een aantal vertrokken, wat beide weer zijn eigen uitdagingen meeneemt. Daarnaast zijn we verhuisd naar een nieuwe (veel grotere en mooiere) locatie en hebben we het management- en directieteam uitgebreid. En dat allemaal in 1 jaar…. Dat is best veel!

En dan ben ik in september voor de 2e keer vader geworden van een mooie zoon, Lewis, waardoor ik wel iets minder sliep. Je kunt je voorstellen hoe ik er af en toe bij liep op kantoor. Maar uiteindelijk kijk ik heel erg tevreden en vooral trots terug op 2019.

Als je kijkt naar de ontwikkelingen op de markt in het afgelopen jaar en wat er nog komen gaat, maak je je dan zorgen of zie je juist kansen?

Natuurlijk is het PFAS en stikstof-verhaal niet goed voor de branche. Alleen merken wij er nu nog niet veel van. Onze vaste opdrachtgevers zijn gelukkig allemaal grote aannemers, die goed in het werk zitten, waardoor wij het gewoon druk hebben. Ik denk dat de overheid uiteindelijk zal snappen dat deze maatregel de bouw te hard treft. En net nu er een woningtekort is, is dat niet handig.

Gelukkig ook een hoop kansen: een recordaantal grote evenementen in 2020 zoals de Formule 1 en het Eurovisie Songfestival en veel grote infraprojecten waardoor onze agenda al aardig vol zit in 2020 voor wat betreft de verkeersregelaars. Daar komt bij dat we onze dienstverlening willen verbreden en een nieuwe branche willen aanboren waarbinnen wij een hoop kansen zien. Hierover zullen we later meer laten weten.

Sinds 1 januari is de nieuwe WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans) van kracht. Wat betekent dit voor Binck?

De WAB is bedoeld om flexibele arbeid aan banden te leggen en vaste arbeid te stimuleren. Als uitzendbureau zijnde flexibele arbeid terugbrengen, dat is nogal wat. Laat dat nou net onze corebusiness zijn. Maar zolang onze klanten bereid zijn om mee te gaan in dit verhaal, vind ik het een positieve maatregel. De medewerker wordt er beter van, wat de arbeidsvreugde verhoogt, iets waar ik dan ook weer blij van word.

Wij hebben onszelf als doel gesteld om voorop te lopen in de WAB-strijd. Wij zijn vroeg met onze klanten gaan praten, hebben alles goed onderbouwd en proberen naar onze mensen toe ook duidelijk en helder te brengen waarom we doen wat we doen. Je merkt dat dit gewaardeerd wordt

Wat zou jij persoonlijk dit jaar met Binck willen realiseren?

Ik vind het belangrijk dat onze bedrijfscultuur in stand blijft en misschien zelfs wel versterkt wordt in 2020. Hard werken en veel plezier hebben zijn twee belangrijke pijlers van onze cultuur. Mijn missie voor 2020 is om ervoor te zorgen dat we de ambitieuze doelen behalen, maar wel met een hoop plezier.

Terug naar magazine