fbpx

Een langdurige project met positieve impact

For English click here

Met onze aanpakkers mogen we regelmatig bijdragen aan mooie en bijzondere projecten. De verbreding van de A9 is er ook zo eentje; een omvangrijk project van 6 jaar waar heel wat verschillende partijen bij betrokken zijn. VeenIX is in opdracht van Rijkswaterstaat de verantwoordelijke bouwcombinatie voor dit project met FCC als hoofduitvoerder. Om meer te weten te komen over dit bijzondere project en de rol van Binck hierin spraken wij met uitvoerder Ted Ostermeijer. Hij legt uit wat het project precies inhoudt en welke bijdrage Binck hieraan levert.

Ted Ostermeijer uitvoerder VeenIX

“In dit project houden we ons bezig met de verbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Hier gaan we van drie naar vier rijstroken per rijrichting en wordt er een wisselbaan aangelegd. Omdat dit project midden in Amstelveen ligt, krijgen we te maken met een drukke omgeving; er komen veel bewoners en stakeholders samen en er rijdt veel verkeer. Het is een behoorlijke uitdaging om dat logistiek goed voor te bereiden en uit te voeren, zeker gezien het feit dat het project in totaal 6 jaar zal duren.”

En het is niet voor niets dat er voor dit project 6 jaar is uitgetrokken, stelt Ostermeijer: “Het project beslaat zo’n 11 kilometer, wat het een behoorlijk omvangrijk project maakt. Een groot gedeelte van het project krijgt een verdiepte ligging en er moeten drie overkappingen worden gerealiseerd, dus daar gaat veel werk (en dus ook tijd) in zitten. Het is aan ons om dat in goede banen te leiden.”

3D-visualisatie verbreding A9

3D-visualisatie verbreding A9 Bron: bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl

Samenwerking

Als uitvoerder houdt Ostermeijer zich bezig met het begeleiden van onderaannemers en personeel, het maken van planningen en het bestellen van benodigde materialen. Hij heeft hierin dan ook nauw contact met Binck, want wij zijn al sinds de start in 2020 bij dit project betrokken. “In het begin moesten er vooral voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd worden en het begint nu steeds drukker te worden. Je ziet dus steeds meer verkeersregelaars rondom het project, nu worden er dagelijks zo’n 7 verkeersregelaars ingezet. Om de omgeving en met name het omliggende wegennetwerk zo min mogelijk te belasten zijn er op de snelweg veel af- en opritten gerealiseerd uitsluitend voor het bouwverkeer. Daar staan de verkeersregelaars om het verkeer wat daar in- en uitvoegt te begeleiden. Zo zorgen we voor een veiligere situatie.”

Het project loopt nu bijna een jaar en ligt mooi op schema. Ook de samenwerking met Binck verloopt soepeltjes, aldus Ostermeijer: “Wat ik vooral heel fijn vind aan de samenwerking tot nu toe is dat alle afspraken echt goed worden nagekomen. De bouwinritten moeten ook worden schoongehouden, aangezien het in- en uitrijdend vrachtverkeer voor behoorlijk wat modder op de weg zorgt. De verkeersregelaars hebben dat met twee handen aangepakt en zorgen ervoor dat alles spic en span blijft. Ook helpen ze met het tellen van het vrachtverkeer, wat de monitoren helpt om te kunnen meten wat het project voor impact op de omgeving heeft. Daarnaast gaat de communicatie met de planning ook heel goed, het is nog nooit voorgekomen dat er iemand was op de plek waar hij moest zijn. Het is heel fijn om daarvan op aan te kunnen.”

BaHo A9 project verkeersregelaars

Positieve impact

Het is een mooi project, niet alleen voor Binck. “Met dit project nemen we straks een stukje snelweg af midden in Amstelveen, waardoor de bewoners de snelweg straks minder horen, zien of ruiken en er minder files zullen staan,” vertelt Ostermeijer. “Ook wordt er op de overkapping een park gerealiseerd, wat dit een mooi project maakt voor de omgeving met een positieve impact. Het is 6 jaar doorbijten voor de omwonenden, maar daar krijgen ze wel een mooi eindresultaat voor terug.”

Terug naar magazine