fbpx

Groeien als bedrijf betekent ook groeien als merk

Interview Pien, Teamleider Marketing & Communicatie

Zoals Binck blijft groeien over alle jaren, groeien ook de functies met ons mee. Dat heeft onze Teamleider Marketing & Communicatie Pien ook ervaren. Zij begon 3 jaar geleden als onze eerste marketingmedewerker en is intussen medeverantwoordelijk voor het doorvoeren en bijhouden van onze merkstrategie. We spreken haar dan ook over de veranderingen die Binck (en daarmee haar functie) heeft ondergaan en waarom die merkstrategie nu precies zo belangrijk is.

“3 jaar geleden begon ik bij Binck, als mijn eerste ‘echte’ baan. Binck was op zoek naar iemand die de marketing op zich kon nemen. Dat bestond toen vooral uit wat verschillende ontwerpklusjes – zoals presentaties, banners en flyers maken – het vullen en bijhouden van de nieuwe website die net gelanceerd was, het plaatsen van posts op social media, noem het maar op. Een super diverse functie, toen al! Maar naarmate Binck steeds harder ging groeien – ik begon met 8 collega’s en inmiddels zijn het er 30 – werd ook mijn functie uitgebreider. Ik doe nu veel meer dan alleen de foto’s plaatsen en pennen bestellen, ik ben nu ook verantwoordelijk voor het doorvoeren en bijhouden van onze merkstrategie.”

Interview met Pien

En die verantwoordelijk neemt Pien niet licht op zich: “Als marketingafdeling moet je de cultuur binnen het bedrijf uitdragen. Omdat ik er praktisch vanaf het begin af aan bij ben geweest, heb ik ook de hele ontwikkeling van het merk ‘Binck’ meegemaakt en er mijn eigen steentje aan mogen bijdragen. Toen ik hier net begon, waren er nog niet veel kaders waar ik me aan moest houden, die mocht ik zelf opstellen. Dat gaf mij enorm veel vrijheid en ruimte om daar mijn eigen weg in te vinden.

Merkidentiteit

Hoe dat verhaal er dan precies uitziet, dat is enorm belangrijk, stelt Pien: “Je merkidentiteit en de strategie die daarbij hoort bepalen hoe jij als bedrijf wordt gezien. Het laat zien hoe we ons onderscheiden van andere bedrijven, de waarde die we voor anderen hebben. In ons geval geldt dat dus voor de mensen die met ons willen werken, maar ook voor de mensen die bij ons willen werken en we al voor ons hebben werken. Door een merkidentiteit op te stellen en deze door het hele bedrijf heen te voeren, weten we zeker dat alle neuzen dezelfde kant op staan en weet iedereen wat ze van Binck kunnen verwachten. Omdat we geen producten verkopen maar met mensen werken, is het heel belangrijk om de positionering van het merk goed aan te pakken zodat iedereen die bij Binck betrokken is het merk ook echt begrijpt. Je bent immers afhankelijk van de mensen waarmee je werkt, die moeten het merk ook voelen. Je wilt mensen aantrekken die hierbij aansluiten en de mensen die al bij ons werken meenemen hierin. Als marketeer moet je er dan ook voor zorgen dat het merk zich vertaalt in alles wat we doen en dat het blijft zoals het is bedoeld. Als iedereen maar iets doet, raak je het verhaal – en daarmee de identiteit – kwijt.”

Strategische sessie

Terug naar de kern

Toen Binck een fikse groei doormaakte, betekende dat dan ook dat het tijd werd om de merkstrategie en -identiteit weer eens onder de loep te nemen. “De strategie en visie die we op dat moment hadden, sloten niet helemaal meer goed aan. Daarom hebben we besloten om samen met Gusmanson, het creatief ontwerpbureau wat onze oorspronkelijke merkidentiteit en huisstijl heeft ontwikkeld en ontworpen, in een strategische sessie ons verhaal weer eens goed te bekijken. We moesten weer even terug naar de kern voordat we naar de toekomst konden gaan kijken. Wat is nu echt onze ambitie? Waar staan we voor? De directie vond het belangrijk om dit niet alleen te doen, maar de rest van het bedrijf daar ook bij te betrekken. Uiteindelijk moet iedereen die merkidentiteit immers voelen, dus het zou geen zin hebben gehad als alleen de directie die zou vaststellen. Van alle afdelingen zijn de teamleiders daarom aangeschoven bij die sessie en vanuit daar is onze geüpdatete merkidentiteit en bijpassende strategie vastgesteld. Gusmanson heeft dit vervolgens verwerkt in een merkhandboek, zodat we op een visuele manier inzicht kunnen geven in het merk en draagvlak en enthousiasme kunnen creëren binnen het team.”

De drie B’s van Binck

Die update hield ook in dat de kernwaarden van Binck werden aangepast. “We hebben drie nieuwe kernwaarden voor Binck gekozen die écht representeren waar wij als bedrijf voor staan. Heel toevallig beginnen ze alle drie met een ‘b’, dus dit werd intern al snel ‘De Drie B’s van Binck’ genoemd. De eerste is ‘Blij’: niet alleen willen we dat onze opdrachtgevers blij worden van wat we voor ze doen, ook willen we dat de mensen die voor ons werken, zowel op locatie als bij ons op kantoor, blij worden van het werk wat ze doen en met plezier naar hun werk gaan. Daarom stimuleren we ze om het beste uit zichzelf te halen. ‘Blij’ moest er dan ook absoluut bij als kernwaarde. Daarnaast kozen we voor ‘Betrokken’; we willen dat iedereen zich gewaardeerd voelt, of je nu klant, werknemer of uitzendkracht bent. We vinden onderlinge verbinding en een echt teamgevoel heel belangrijk en vinden het essentieel om er voor elkaar te zijn. Als laatste kernwaarde hebben we voor ‘Betrouwbaar’ gekozen. Dit is er eentje die voor ons eigenlijk heel vanzelfsprekend is; we komen onze afspraken na en willen dat zowel onze klanten als onze medewerkers weten dat ze op ons kunnen vertrouwen. Deze kernwaarden staan voor hoe wij dingen willen doen, wat echt bij ons past en zullen dus ook als een meetlint fungeren bij medewerkerstevredenheidonderzoeken en sollicitatiegesprekken.”

Met de nieuwe merkidentiteit en -strategie zet Binck dus weer een flinke stap vooruit en dat merkt Pien ook zeker: “Het bedrijf is volwassen geworden en daarmee ook mijn functie. Ik maak nog steeds presentaties en brochures, maar ik ben nu ook verantwoordelijk voor onlinecampagnes, het uitwerken van persona’s en onze customer journey en het consistent uitdragen van onze merkidentiteit. Dat hoef ik niet allemaal alleen te doen, we hebben de juiste experts om ons heen verzameld om zo een ijzersterk merk neer te kunnen zetten. De diversiteit die ik daardoor in mijn werk ervaar vind ik onwijs leuk en het is tof om te zien wat we met Binck al hebben kunnen neerzetten in die drie jaar tijd.”

Werken bij Binck

De groeiende fase waar Binck staat vraagt om extra collega’s! Krijg jij net als Pien energie van het werken in een ondernemende en snelgroeiende organisatie? En deel jij onze missie, dat iedereen waardevol werk verdient? Bekijk dan onze openstaande vacatures.

Terug naar magazine